درس جهل ويكم امام شناسي
پروانه ي شمع رخ زيباي توام
دلباخته ي قامت رعناي توام
آشفته ام از فراقت اي دلبر حسن
برگير حجاب من كه رسواي توام
امام معصوم فرمودند:
علي بن هاشم ، از پدرش از امام باقر عليه السلام نقل كرده كه فرمود:
ما ضر من مات منتظرا لامرنا ألا يموت في وسط فسطاط المهدي ، وعسكره:
كسي كه در انتظار امر ما ( ظهور ) بميرد زيان نمي برد ، هر چند در وسط خيمه
حضرت مهدي عليه السلام و در ميان سرباز خانه آن حضرت نميرد
( يعني مقام او همان قدر است كه در وسط خيمه حضرت بميرد).
منتخب الأثر : ص 498 ف 10 ب 2 ح 14 - عن الكافي
@توضيح مرحله دوم امامت امام عصر درقالب غيبت كبري:
با وفات آخرين نائب خاص امام دوازدهم در سال 329 هجري قمري، دوره غيبت طولاني كه
به «غيبت كبري» معروف است، آغاز شد و اين دوران همچنان ادامه دارد تا روزي كه به
خواست خداوند ابرهاي غيبت، كنار رود و جهان از پرتو مستقيم خورشيد فروزان ولايت،
بهره مند گردد.
همانگونه كه گذشت در دوره غيبت صغري، شيعيان به وسيله نائبان خاص با امام خود رابطه
داشتند و با تكاليف الهي خود آشنا ميشدند ولي در دوران غيبت كبري اين نوع ارتباط قطع
گرديده و مردم مؤمن براي شناخت وظايف ديني خود تنها به نائبان عام آن حضرت كه همان
عالمان ديني وارسته و مراجع بزرگ تقليد هستند مراجعه ميكنند و اين جريان، مسير روشني
است كه امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) خود در نامهاي به يكي از چهرههاي مورد
اعتماد شيعه، ترسيم فرمود. در فرازي از اين نامه كه توسّط دومين نائب خاص امام ابلاغ شد
چنين آمده است:
«وَاَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةِ فَارْجِعُوا فيها اِلي رُواةِ حَديثِنا فَاِنَّهُم حُجَّتي عَلَيكُم وَأَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَيهم...
(كمال الدين، ج 2، باب 45، ح 3، ص 236 )
و اما در مورد رويدادهايي كه در آينده رخ خواهد داد و براي شناخت وظيفه الهي خود در
شرايط گوناگون به راويان حديث ما = فقها رجوع كنيد. زيرا آنها حجّت من بر شما هستند
و من حجّت خدا بر آنان هستم...»
اين راهكار جديد براي پاسخ گويي به پرسشهاي ديني و مهمتر از آن شناخت وظيفه فردي و
اجتماعي شيعيان در دوره غيبت كامل امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) گوياي اين
واقعيت است كه نظام مترقّي امامت و رهبري در فرهنگ شيعه، نظامي پويا و زنده است كه در
شرايط مختلف، امر هدايت و رهبري مردم را به استوارترين روش، انجام داده است و در هيچ
دورهاي پيروان مكتب را بدون يك سرچشمه هدايتگر رها نكرده است بلكه سررشته امور آنها را
در زواياي مختلف زندگي فردي و جمعي به دست با كفايت عالمان دين شناس و پرهيزگار كه
امانتدار دين و دنياي مردم هستند، سپرده است تا كشتي جامعه اسلامي را در درياي پر تلاطم
و طوفاني جهان و سياستهاي سياستبازان استعمار از افتادن در گرداب حوادث حفظ كرده
و مرزهاي اعتقادي شيعيان را پاسداري كنند.
امام هادي(عليه السلام) در بيان نقش علماي ديني در زمان غيبت فرمود:
«اگر نبودند علمايي كه پس از غيبت امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) مردم را به
سوي آن حضرت بخوانند و آنها را به سوي امامشان هدايت كنند و با حجتها و دليلهاي
محكم الهي از دين او كه دين خداست حمايت كنند و اگر نبودند آن عالمان هوشيار كه
بندگان خدا را از دامهاي شيطان و شيطان صفتان و از دشمني هاي دشمنان
اهلبيت(عليهم السلام) نجات ميدهند، هيچ كس نميماند مگر اينكه از دين خدا بيرون ميرفت!!
ولي ايشان هستند كه سررشته دلها و افكار و عقايد شيعيان را با استواري در دست دارند
آنچنان كه كشتي بان، سكّان كِشتي را به دست ميگيرد. آن عالمان، برترين بندگان نزد خداوند
متعال هستند.» ( احتجاج، ج 1، ح 11، ص 15.)
نكتهاي كه قابل توجه است شرايط و خصوصياتي است كه رهبري جامعه بايد دارا باشد
. زيرا كه سپردن اختيار امور مردم در دين و دنيا به فرد يا افرادي كه عهده دار اين مسئوليت
بزرگ ميشوند بايد همراه با دقت نظر و تشخيص صحيح و دقيق باشد. به همين جهت
پيشوايان معصوم(عليهم السلام)، ويژگيهاي فوق العادهاي را براي مرجع ديني و بالاتر از آن،
مقام ولايت امر مسلمين كه به «ولي فقيه» معروف است، بيان كردهاند.
امام صادق(عليه السلام) فرمود:
«از ميان فقها و عالمان دين آنكس كه در برابر هر گناهِ كوچك يا بزرگ خود نگهدار بوده
و نگهبان دين و آيين و اعتقادات خود و مردم باشد و با خواستهها و تمايلاتِ شخصي خود
مخالفت كرده و از دستورات مولا و امام عصر[ خود اطاعت كند، بر مردم است كه از او
پيروي كنند.وبعضي از فقهاي شيعه چنين هستند نه همه آنان.»( احتجاج، ج 2، ص 511)
برگرفته شده از سايت آزمون مجازي فرهنگيان
اللهم عجّل لوليّك الفرج والعافية والنصر واجعلني من أعوانه و أنصاره آمين
:: موضوعات مرتبط:
امام شناسي ,
,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0